Total Pageviews

Monday, February 21, 2011

کیک یزدی...Yazdi muffins



کیک خوشمزه یزدی 
مواد لازم برای ۲۰ عدد کیک
آرد ۲ پیمانه
کره ۳/۴ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
تخم مرغ ۴ عدد
ماست پر چرب ۱ پیمانه
بکینگ پودر ۲ ق چایخوری
بکینگ سودا یا همون جوش شیرین ۱ ق چایخوری
پودر هل ۲ ق چایخوری
کنجد برای روی کیک

Special muffins form city of Yazd 



Ingredients for 20 muffins
2 cups flour
3/4 cup butter, melted
1 cup sugar
4 eggs
1 cup yogurt ( not fat free)
1 teaspoon baking soda
2 tablespoons baking powder
2 tablespoons cardamom 
Sesame for garnish


1. Mix the eggs and sugar and place the bowl on the top of pan with boiling water, stir until sugar is well dissolved, take it off and let it cool.


تخم مرغ و شکر را باهم مخلوط کرده و در ظرفی به روی قابلمه آبی که در حال جوش هست گذشته تا مواد به طور غیر مستقیم گرم شود و شکر آب شود البته مواد را باید مرتبا هم زد وقتی شکر آب شد از روی حرارت برداشته تا کمی سرد شود به این روش میگن بن ماری که برگرفته از زبان فرانسه هست برای بعضی‌ از کیک‌های پنیر هم در فر‌ از همین روش استفاده میکنن






وقتی که مواد سرد شد ماست را افزوده، سپس آرد و بکینگ پودر/ سودا و هل را هم اضافه کرده خوب هم زده در اخر کره آب شده را اضافه کرده
2. When the mixture is cool add the yogurt mix well, then add rest of the dry ingredients and at last add the butter. 


مواد را در قالب ریخته حدود ۲/۳ پر کرده و کنجد را رویش پاشیده و در فر‌ که از قبل با حرارت ۳۵۰ درجه روشن شده به مدت ۴۰ دقیقه گذشته چون فرها باهم فرق دارند زمانیکه طلائی رنگ شدند حاضر هست در ضمن از طبقه وسط فر‌ استفاده کنین
3. Pour the batter into the prepared muffin cups and bake in preheated oven (350) for 40 minutes or until golden.




با چایی در یک روز بارانی حسابی میچسبه، مزش عالی‌ شد مثل کیک یزدی‌هایی‌ که از بقال سر کوچه میگرفتیم یادش به خیر



19 comments:

  1. به به...حتما امتحانش میکنم.....دوسش دارم

    ReplyDelete
  2. با اجازه لینکتون می کنم

    ReplyDelete
  3. I shall have to try these, they seem creamy and custardy in consistency....I am a big muffin/cupcake fan!

    ReplyDelete
  4. Dear Carol if you like the taste of cardamom you'll love this :)

    ReplyDelete
  5. سلام خسته نباشید و ممنون از دستور خوبتون، من دو تا سوال داشتم، یکی‌ اینکه آیا به جای بیکینگ سودا از بیکینگ پودر می‌شه استفاده کرد و اگر بله همان مقدار بیکینگ سودا، باید بیکینگ پودر اضافه کرد؟ و سوال دوم هم اینکه اگر قالب مخصوص کیک نداشته باشیم میتونیم از سینی فر‌ استفاده کنیم و پهن کنیم؟

    باز هم متشکرم
    رعنا

    ReplyDelete
  6. رعنا جان بکینگ پودر و بکینگ سودا باهم فرق میکنن، در واقع بکینگ سودا همون جوش شیرین هست، اینجا به جوش شیرین میگن بکینگ سودا و معمولا در شیرینی‌ پزی از هر دوتا استفاده میشه که نتیجه بهتری بدست بیاد، و دیگه اینکه به جای قالب کیک یزدی می‌شه که از سینی فر‌ استفاده کرد، انشا‌الله که درست کنی و لذتش را ببری

    ReplyDelete
  7. سلام پریسا جان من این کیکو پختم واقعا محشر بود دست گلت درد نکنه، یاد بچگیا افتادم. علت اینکه اون سوال رو در مورد بیکینگ پودر و بیکینگ سودا پرسیدم این بود که در دستور شما نوشته بودی "بیکینگ پودر / سودا" و من فکر کردم هر کدوم می‌تونن جایگزین دیگری بشن! در واقع به قسمت مواد لازم توجه نکرده بودم!

    بازم ممنون،

    رعنا

    ReplyDelete
  8. رعنا جونم خواهش می‌کنم خوشحالم که خوب از آب در اومد

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام سلام سلام من دو بار درست کردم بافت کیکم بده، خیلی بد..

      Delete
  9. Parisa joonnam merci! man emrooz dorost kardaam va aaaali shode! koli zogh kardam :)) dastet dard nakoneee

    ReplyDelete
  10. به‌‌ به‌‌ ماندانا جونم مرسی که نتیجهش را بهم گفتی عزیزم

    ReplyDelete
  11. سلام
    واقعا دستور خیلی خوبی بود. من درست کردم و عالی شد البته خودم فقط بو کردم چون واقعا غطر و بوی خوبی داشت. همسرم میگفت یاد قنادی افتادم. بازم ممنون از دستور عالیت .

    ReplyDelete
  12. سلام ممنون از این همه زحمتی که می‌کشید و ما استفاده می‌کنیم خیلی‌ خوشحالم که با اینجا آشنا شدم من این کیک رو درست کردم ولی‌ نمیدونم چرا سبک نشده خیلی‌ خمیرش بعد از پخته شدن سفت شد اگه می‌شه راهنماییم کنید ممنونم

    ReplyDelete
  13. man ham in cake ro pokhtamo az bas khoshhal budam khabam nemibord chon besyar aali shode bud

    ReplyDelete
  14. salam khaste nabashid, mikhastam beporsam mishe golab ham rikht toosh ya na?

    ReplyDelete
  15. سلام، خیلی‌ ممنون، بله از هر عطری که خوشتون میاد میشه استفاده کرد گلاب، هل

    ReplyDelete
  16. سلام پریسا خانم
    میبخشین مقدار هل و بیکینگ پودر به فارسی قاشق چایخوری و به انگلیسی قاشق غذاخوری تایپ شده کدوم درسته؟
    ممنون

    ReplyDelete
    Replies
    1. ببخشید از اشتباه عزیز درستش 2 ق چایخوری هست

      Delete